Spelers TTV Buitenpost 1 verliezen op slopende ‘Derby Day’

In Buitenpost was het op zaterdag 6 april een drukte van belang. Massaal trokken liefhebbers naar de plaatselijke tafeltennisvereniging voor de belangrijke Friese derby op landelijk 2e-divisie-niveau: Buitenpost 1 – FTTC 1. Beide teams betraden de arena met een mix van ervaring en jong talent. Aan Franeker-kant werden Jan de Haan en Arnold Terpstra bijgestaan door de jeugdige David Dijkhoff. De ervaren Buitenposter Jaap van Tijum hoopte met ‘rookies’ Thomas Kuijer en Arnoud Hofman verder afstand te nemen van de degradatiezone.

Dat de verschillen tussen de ploegen klein waren bleek na ruim zes uur toptafeltennis. Van de tien wedstrijden werden er maar liefst acht in vijf sets afgewerkt. Bij zowel van Tijum als Hofman zat er zaterdag wat zand in de motor. Beiden boden goed weerstand, maar alleen de aanvoerder wist een punt te noteren. Kuijer trok de Buitenposters uit het slop. Hij deed dit met knappe overwinningen op Dijkhoff en de Haan. Daarnaast speelde hij een grote rol in het gewonnen dubbelspel, waardoor de Franekers met ‘slechts’ zes punten huiswaarts keerden (4-6).

De kleine nederlaag bleek voor de Buitenposter-equipe geen grote gevolgen te hebben aangezien concurrent ENTAC verrassend stevig onderuit ging tegen hekkensluiter US. Met nog twee wedstrijden te gaan zullen van Tijum, Kuijer en Hofman een voorsprong van twee punten moeten verdedigen om lijfsbehoud veilig te stellen.